Navigation

Whaka+ ES

Gewicht 14,1 kg
Maten  16", 18", 20", 22"
Frame Aluminium 7005 TB
Kleur(en) Electric Red

Prijzen

Adviesprijs
3 459,00 €

Maximaal fietsplezier.

Er zijn fietsers die liever zonder hartslaghorloge op pad gaan en die onderweg niet op nieuwe snelheidsrecords jagen. Ze gaan liever op zoek naar nog niet ontdekte of zelfs nog onbereden trails – en de Whaka+ ES is precies de juiste fiets hiervoor. De meer ontspannen zithouding, de evenwichtige veerweg van 140 mm, maar vooral ook de 2,8" brede banden garanderen dat de meeste ritten met een enorm brede glimlach op het gezicht eindigen.

  • 27,5"+ all-mountain-fully met voor en achter een veerweg van 140 mm
  • Complete Shimano Deore XT 2x11-speed-groep
  • Goed aansprekend Fox Float Performance Elite-chassis
  • Krachtige Shimano Deore XT IceTech-schijfremmen (203/180 mm!)
  • 2,8" brede Schwalbe Nobby Nic-banden voor enorm veel tractie

Technologie

Rear shock Development

Specific suspension set-up for maximum performance in any type of bike.

continue reading …

Absenkbare Sattelstütze (Dropper Post)

Optimale Sitzhöhe für Antriebs-Effizienz. Knopfdruck. Sattel runter für technische Abfahrten.

Weiterlesen …

Boost-Standard fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters.

continue reading …

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“.

Weiterlesen …

Chain guide interface

To prevent the light aluminium tubes of STEVENS fullies we use high-quality bolt-on protectors.

continue reading …

Plus-Reifen 27,5 Zoll

27,5+-Reifen

Selbst bei optimaler Fahrwerks-Technologie kommt es auf die Reifen an.

Weiterlesen …

Side Swing Umwerfer

Blitzschnelle, leichtgängige Gangwechsel dank innovativer Mechanik von Shimano.

Weiterlesen …

Hydroforming

A bonus in steering precision and longevity.

continue reading …

Versatile cable routing

To ride your bike like you want to: Versatile cable routing.

continue reading …

Tapered Steerer

Tapered Steerer / Tapered Headtube (MTB)

Riders benefit from noticeably higher steering precision, almost without weight penalty.

continue reading …

Triple Butted, Double Butted

For light and stable frame: Frame tubes with thinner walls in the middle and thicker walls at the ends.

continue reading …

QR15-Steckachse vorn

Die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern.

Weiterlesen …

E-thru Rear Axle

Thru-axle standard from Shimano for mountain bike rear triangles.

continue reading …

Kettenstreben-Protektor

Gegen heftige Kettenschläge werden die Kettenstreben der STEVENS-Carbon-Fullies geschützt.

Weiterlesen …

Smooth Welded

Smooth welds reduce notching and make aluminium frames more durable.

continue reading …

Di2-ready

Vorbereitete Rahmen für elegante Integration von elektronischer Schaltung.

Weiterlesen …

Rearshock Development

Diffferent purposes in different terrain require different ride properties. This is why every fully rear triangle receives a specific setup from STEVENS' engineers to meet the respective bike's requirement for optimum performance. Firm for minimum power loss in the marathon with lots of comfort for long distance riding with a linear characteristic curve and mind-soothing reserves for hard hits.

Absenkbare Sattelstütze (Dropper Post)

Optimale Sitzhöhe für Antriebs-Effizienz. Knopfdruck. Sattel runter für technische Abfahrten. Knopf… so könnte es endlos weitergehen – und auf manchen technischen Trails wird die Sattelstützen-Fernbedienung häufiger bedient als der Umwerfer-Schalthebel. Experten für Fahrspaß und Fahrsicherheit sind sich einig: selten hat eine Innovation so überzeugende Vorteile und so wenige Nachteile (Gewicht, Preis) mit sich gebracht, wie die Sattelstützen mit stufenlos einstellbarer Sitzhöhe.

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Chain guide interface

To prevent the light aluminium chainstays of STEVENS fullies from scratching, we use high-quality bolt-on protectors. They also house a little, smart chain guide directly underneath - the Bionicon c.guide eco (available at your local bike dealer). The c.guide also provides a quiter drivetrain and keeps the chain securely on the chainrings.

Selbst bei optimaler Fahrwerks-Technologie kommt es auf ruppigen Trails zunächst auf die Reifen an – weil diese stets den ersten Kontakt mit Felsen, Wurzeln oder losem Schotter aufnehmen. Und wenn sie das neue Format „27.5+“ mit bis zu 75 mm Reifenbreite aufweisen und mit entsprechend geringem Reifendruck gefahren werden, fällt dieser Kontakt besonders innig aus. Sprich: die Stollen schmiegen sich bereitwillig um jede noch so kleine Kante und garantieren darum maximalen Kurvengrip und Traktion. Gut beim Bremsen, Lenken, Antreten – und jetzt schon der neue Standard für All-Mountain-E-MTBs.

Side Swing front derailleur

Side Swing Umwerfer
Side Swing front derailleur

Our top supplier Shimano made a great innovation here. One that works reliably on any terrain when changing gears at the front has to be fast and precise - be it in competitions or on technical trails. Thanks to its upright axes the front derailleur cage swings outward and forward at the same time, and due to its direct actuation from the downtube only needs minimum operating force.

Hydroforming

Using water or oil pressure aluminium tubes are transformed from their original round shape into their ideal shape determined by STEVENS engineers to perfectly withstand any load without any weight penalty. This means better steering precision on the trail and higher longevity.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

Triple Butted, Double Butted

Meaning a frame tube has three or two different wall thicknesses along its length. Triple butted (TB) is the usual technology with STEVENS high-quality frames.
Tubes with different wall thicknesses are optimally adjusted to certain ways of manufacturing or to withstand specific loads. Where the highest loads occur or where tubes are welded, walls are the thickest. Butted tubes allow frame weight to be lower by several hundred grams.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Kettenstreben-Protektor

Damit Ihr bedenkenlos jede Piste herunterjagen könnt: Der speziell angepasste Protektor schützt die Kettenstreben der STEVENS Carbon-Fullys vor heftigen Kettenschlägen.

Smooth Welded

Additional step in welding. The first, rippled weld, typical for aluminium, is covered with a second smoother weld. This not only improves looks but also lowers the risk of notches in this spot, which makes the frames more durable.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Uitrusting

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Frame
Aluminium 7005 TB
  • As: QR12x148
  • Rem: schijfrem (post mount) 180
  • Trapas: PressFit 92
  • Voorderailleurbevestiging: direct mount (high)
  • Kabellegging: intern
Voorvork
Fox 34 Float Performance Elite
  • Veerweg: 140 mm
  • Luchtvering
  • Taps toelopende stuurbuis 1 1/8" - 1 1/2"
  • As: QR15x110
  • Rem: schijfrem (post mount) 160
Balhoofd
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Bovenste lagercup: ZS44/28.6
  • Onderste lagercup: ZS55/40
Schokdemper
Fox Float DPS Performance Elite
  • Veerweg: 140 mm
  • Luchtvering
  • Inbouwlengte: 200 mm
  • Schokdemperslag: 57 mm
  • Inbouwbreedte: 22,2x8 mm
Remmen
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulische schijfrem
  • Remschijf: SM-RT81
  • Diameter remschijf: 203/180 mm
  • Centerlock

Aandrijflijn

Crankstel
Shimano Deore XT
  • FC-M8000-B, 36-26 tanden
  • Trapas: PressFit 92 / Hollowtech II
  • Boost-kettinglijn
Voorderailleur
Shimano Deore XT
  • FD-M8020-D6
  • Side-Swing
Ketting
Shimano CN-HG701
Achterderailleur
Shimano Deore XT Shadow+
  • RD-M8000-DGS
  • 11-speed
  • Direct mount
  • Totale capaciteit: 39 tanden
Cassette
Shimano Deore XT
  • CS-M8000, 11-speed
  • Verdeling: 11-12-15-17-19-21-24-28-32-37-42 tanden
Verzet
Zoom 1.41 - 7.43 m, 2*11

Wielen

Naven
Shimano Deore XT
  • HB-M8010-B | FH-M8010-B
Velgen
Sun Ringlé Duroc TR40
Banden
Schwalbe Nobby Nic Evolution
  • Bandenmaat: 70-584
  • Opvouwbaar
  • Voor: TrailStar Compound
  • Achter: PaceStar Compound
  • SnakeSkin
  • Tubeless Easy

Cockpit

Stuur
Spank Oozy Trail
  • Breedte: 760 mm
  • Backsweep: 6°
  • Rise: 15 mm
  • Klem: 31,8 mm
Stuurpen
Spank Oozy Trail
  • Stuurklem: 31,8 mm
  • Hoek: 0°
Zadel
Oxygen Roccia
Zadelpen
Kind Shock CRUXi
  • Verlaging: 125 mm
  • Remote lockout
  • Lengte: 467 mm
  • Diameter: 30,9 mm
Versnellingshendel
Shimano Deore XT
  • SL-M8000
Remhendel
Shimano Deore XT
  • BL-M8000
  • 2 vingers

Gegevens

Gewicht
14,1 kg
Maten
16", 18", 20", 22"
Kleur(en)
Electric Red
Toegest. totaalgewicht
115 kg
  • Fiets incl. berijder, kleding en bagage
 

Testrapporten

Logo Grip ohne Ende

Grip ohne Ende

#19/2016

De 3,0" brede banden bieden eindeloos veel grip, wat vooral op afdalingen voor een veilig gevoel zorgt. Wortelige trails veranderen in vloeiende trails en steile afdalingen zijn niet meer eng. Ook bergop bieden de plusbanden meer tractie. Door het extra gewicht zijn ze echter minder snel bij het accelereren.

Geometrie

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Framemaat (") 16 18 20 22 Meetmethode
Zitbuislengte A1 627 637 648 658 Nominaal
Zitbuislengte A2 420 450 480 510 Hart trapas tot bovenkant zitbuis
Zitbuislengte A3 337 337 336 337 Hart trapas tot bovenkant bovenbuis
Bovenbuislengte B 532 555 578 601  
Bovenbuis horizontaal C 565 590 615 640 Tot snijpunt zadelpen
Hoek van de balhoofdbuis (°) D 67 67 67 67  
Zitbuishoek (°) E 75 74.6 74.3 74 Effectief, tot bovenkant bovenbuis
Wielbasis F 1150 1175 1201 1226  
Lengte van de liggende achtervork G 435 435 435 435  
Lengte van de balhoofdbuis H 110 120 130 140  
Trapasverlaging I 20 20 20 20 Afstand tot naafhoogte
Trapashoogte K 346 346 346 346 Afstand tot grond
Vorksprong L 51 51 51 51  
Sloping M 270 280 289 298 Hoogteverschil bovenbuis voor/achter
Wieldiameter N 366 366 366 366 Incl. banden
Standoverhoogte O 760 762 763 766 Bovenkant bovenbuis tot grond*
Inbouwhoogte van de voorvork P 546 546 546 546 Incl. de onderste balhoofdcup
Afstand voorwiel tot trapas Q 716 741 766 792  
Reach R 412 433 454 476 Horizontaal van trapas tot balhoofdbuis
Stack S 605 614 624 633 Verticaal van trapas tot balhoofdbuis
Stack/reach (1:x)   1.47 1.42 1.37 1.33 Verhouding stack tot reach
Diameter van de zadelpen   30.9 30.9 30.9 30.9  
Stuurpenlengte   50 50 65 65 Hart op hart
Stuurpenhoek (°)   0 0 0 0  
Stuurklem   31.8 31.8 31.8 31.8  
Gemonteerde spacers   7.3 + 10 + 5 + 5 + 5  
Stuurbreedte   760 760 760 760  
Cranklengte   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* 1/3 van de zitbuis verwijderd

// NEVER STOP