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Whaka+

Weight 14.5kg
Sizes  16", 18", 20", 22"
Frame Aluminium 7005 TB
Color(s) Lemon Green

Pricing

recomm. retail price
2 849.00 €

Entry-Level Fun Plus.

There are said to be bikers who go for rides without heartrate monitor and who do not aim for new speed records. Instead they prefer looking for undiscovered or even unrideable trails – especially for them we built the Whaka+. The a little more relaxed position, balanced 140 millimeters of spring travel, but first and foremost the voluminous 2.8" tyres plus reliable components guarantee that most of your downhills will end with a wide grin in your face.

  • 27.5+ all-mountain full-suspension bike w/ 140 mm travel front and rear
  • High-quality Fox Float Performance chassis
  • Shimano SLX 2x11-speed drivetrain w/ Deore XT Shadow+ rear derailleur
  • Spank cockpit plus Kind Shock CRUXi seat post (125 mm)
  • Very gripping Schwalbe Nobby Nic 2.8" tires

Technology

Rear shock Development

Specific suspension set-up for maximum performance in any type of bike.

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Absenkbare Sattelstütze (Dropper Post)

Optimale Sitzhöhe für Antriebs-Effizienz. Knopfdruck. Sattel runter für technische Abfahrten.

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Boost-Standard fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters.

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Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“.

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Chain guide interface

To prevent the light aluminium tubes of STEVENS fullies we use high-quality bolt-on protectors.

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Plus-Reifen 27,5 Zoll

27,5+-Reifen

Selbst bei optimaler Fahrwerks-Technologie kommt es auf die Reifen an.

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Side Swing Umwerfer

Blitzschnelle, leichtgängige Gangwechsel dank innovativer Mechanik von Shimano.

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Hydroforming

A bonus in steering precision and longevity.

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Versatile cable routing

To ride your bike like you want to: Versatile cable routing.

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Tapered Steerer

Tapered Steerer / Tapered Headtube (MTB)

Riders benefit from noticeably higher steering precision, almost without weight penalty.

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Triple Butted, Double Butted

For light and stable frame: Frame tubes with thinner walls in the middle and thicker walls at the ends.

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QR15-Steckachse vorn

Die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern.

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E-thru Rear Axle

Thru-axle standard from Shimano for mountain bike rear triangles.

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Kettenstreben-Protektor

Gegen heftige Kettenschläge werden die Kettenstreben der STEVENS-Carbon-Fullies geschützt.

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Smooth Welded

Smooth welds reduce notching and make aluminium frames more durable.

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Di2-ready

Vorbereitete Rahmen für elegante Integration von elektronischer Schaltung.

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Rearshock Development

Diffferent purposes in different terrain require different ride properties. This is why every fully rear triangle receives a specific setup from STEVENS' engineers to meet the respective bike's requirement for optimum performance. Firm for minimum power loss in the marathon with lots of comfort for long distance riding with a linear characteristic curve and mind-soothing reserves for hard hits.

Absenkbare Sattelstütze (Dropper Post)

Optimale Sitzhöhe für Antriebs-Effizienz. Knopfdruck. Sattel runter für technische Abfahrten. Knopf… so könnte es endlos weitergehen – und auf manchen technischen Trails wird die Sattelstützen-Fernbedienung häufiger bedient als der Umwerfer-Schalthebel. Experten für Fahrspaß und Fahrsicherheit sind sich einig: selten hat eine Innovation so überzeugende Vorteile und so wenige Nachteile (Gewicht, Preis) mit sich gebracht, wie die Sattelstützen mit stufenlos einstellbarer Sitzhöhe.

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Chain guide interface

To prevent the light aluminium chainstays of STEVENS fullies from scratching, we use high-quality bolt-on protectors. They also house a little, smart chain guide directly underneath - the Bionicon c.guide eco (available at your local bike dealer). The c.guide also provides a quiter drivetrain and keeps the chain securely on the chainrings.

Selbst bei optimaler Fahrwerks-Technologie kommt es auf ruppigen Trails zunächst auf die Reifen an – weil diese stets den ersten Kontakt mit Felsen, Wurzeln oder losem Schotter aufnehmen. Und wenn sie das neue Format „27.5+“ mit bis zu 75 mm Reifenbreite aufweisen und mit entsprechend geringem Reifendruck gefahren werden, fällt dieser Kontakt besonders innig aus. Sprich: die Stollen schmiegen sich bereitwillig um jede noch so kleine Kante und garantieren darum maximalen Kurvengrip und Traktion. Gut beim Bremsen, Lenken, Antreten – und jetzt schon der neue Standard für All-Mountain-E-MTBs.

Side Swing front derailleur

Side Swing Umwerfer
Side Swing front derailleur

Our top supplier Shimano made a great innovation here. One that works reliably on any terrain when changing gears at the front has to be fast and precise - be it in competitions or on technical trails. Thanks to its upright axes the front derailleur cage swings outward and forward at the same time, and due to its direct actuation from the downtube only needs minimum operating force.

Hydroforming

Using water or oil pressure aluminium tubes are transformed from their original round shape into their ideal shape determined by STEVENS engineers to perfectly withstand any load without any weight penalty. This means better steering precision on the trail and higher longevity.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

Triple Butted, Double Butted

Meaning a frame tube has three or two different wall thicknesses along its length. Triple butted (TB) is the usual technology with STEVENS high-quality frames.
Tubes with different wall thicknesses are optimally adjusted to certain ways of manufacturing or to withstand specific loads. Where the highest loads occur or where tubes are welded, walls are the thickest. Butted tubes allow frame weight to be lower by several hundred grams.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Kettenstreben-Protektor

Damit Ihr bedenkenlos jede Piste herunterjagen könnt: Der speziell angepasste Protektor schützt die Kettenstreben der STEVENS Carbon-Fullys vor heftigen Kettenschlägen.

Smooth Welded

Additional step in welding. The first, rippled weld, typical for aluminium, is covered with a second smoother weld. This not only improves looks but also lowers the risk of notches in this spot, which makes the frames more durable.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Equipment

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Frame
Aluminium 7005 TB
  • Axle: QR12x148
  • Brake: postmount disc 7"
  • BB: Pressfit 92
  • Front derailleur mount: Direct mount (high)
  • Cable routing: internal
Front fork
Fox 34 Float Performance
  • Travel: 140mm
  • Air suspension
  • Tapered Steerer 1 1/8" - 1 1/2"
  • Axle: QR15x110
  • Brake: postmount disc 6"
Headset
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Upper bearing cup: ZS44/28.6
  • Lower bearing cup: ZS55/40
Shock absorber
Fox Float DPS Performance
  • Travel: 140mm
  • Air suspension
  • Length: 200mm
  • Shock travel: 57mm
  • Mounting width: 22.2x8mm
Brakes
Shimano Deore
  • BR-M615
  • Hydraulic disc brake
  • Rotor: SM-RT64
  • Rotor size: 203/203mm
  • Center-Lock

Drivetrain

Crankset
Shimano SLX
  • FC-M7000-B, 36-26 T
  • BB type: Pressfit 92 / Hollowtech II
  • Boost chain line
Derailleur f
Shimano SLX
  • FD-M7020-11D6
  • Side-Swing
Chain
Shimano CN-HG601
Derailleur r
Shimano Deore XT Shadow+
  • RD-M8000-DGS
  • 11-speed
  • Direct Mount
  • Total capacity: 39 T
Cassette
Shimano SLX
  • CS-M7000
  • 11-speed
  • Combination: 11-12-15-17-19-21-24-28-32-37-42 T
Gear ratio
Zoom 1.41 - 7.43 m, 2*11

Wheelset

Hubs
Shimano SLX
  • HB-M7010-B | FH-M7010-B
Rims
Sun Ringlé Duroc TR40
Tires
Schwalbe Nobby Nic Evolution
  • Tire size: 70-584
  • Foldable
  • Front: TrailStar compound
  • Rear: PaceStar compound
  • Snake-Skin
  • Tubeless Easy

Cockpit

Handlebar
Spank Oozy Trail
  • Width: 760mm
  • Backsweep: 6°
  • Rise: 15mm
  • Clamp: 31.8mm
Stem
Spank Oozy Trail
  • Handlebar clamp: 31.8mm
  • Angle: 0°
Saddle
Oxygen Roccia
Seatpost
Kind Shock CRUXi
  • Travel: 125mm
  • Remote Lockout
  • Length: 467mm
  • Diameter: 30.9mm
Shiftlever
Shimano SLX
  • SL-M7000
Brakelever
Shimano Deore
  • BL-M615
  • 2 finger

Data

Weight
14.5kg
Sizes
16", 18", 20", 22"
Color(s)
Lemon Green
Laden weight
115kg
  • Bike incl. rider, clothing and luggage
 

Geometry

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Frame height (") 16 18 20 22 Measuring mode
Seattube length A1 627 637 648 658 nominal
Seattube length A2 420 450 480 510 bottom bracket to top of seattube
Seattube length A3 337 337 336 337 bottom bracket to top of top tube
Top tube length B 532 555 578 601  
Top tube horizontal C 565 590 615 640 center headtube to center seatpost/seattube
Headtube angle (°) D 67 67 67 67  
Seattube angle (°) E 75 74.6 74.3 74 effective, to top of HT
Wheelbase F 1150 1175 1201 1226  
Chainstay length G 435 435 435 435  
Headtube length H 110 120 130 140  
Bottom bracket drop I 20 20 20 20 distance of bottom bracket to hub level
Bottom bracket height K 346 346 346 346 distance to ground
Fork rake L 51 51 51 51  
Slope M 270 280 289 298 top tube level distance front to rear
Wheel radius N 366 366 366 366 incl. tires
Standover height O 760 762 763 766 top of top tube to ground*
Fork build height P 546 546 546 546 incl. lower headset cups
Front wheel - bottom bracket Q 716 741 766 792  
Reach R 412 433 454 476 center bottom bracket to center headtube, horizontal
Stack S 605 614 624 633 center bottom bracket to center headtube, vertical
Stack/Reach (1:x)   1.47 1.42 1.37 1.33 ratio stack to reach
Seatpost diameter   30.9 30.9 30.9 30.9  
Stem length   50 50 65 65 center-center
Stem angle (°)   0 0 0 0  
Handlebar diameter   31.8 31.8 31.8 31.8  
Assembled spacers   7.3 + 10 + 5 + 5 + 5  
Handlebar width   760 760 760 760  
Cranklength   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* measured 1/3 from seattube and 2/3 from headtube

// NEVER STOP