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Sonora ES 1*11

Sonora ES 1*11, Photo: Sonora ES 2*11
Photo: Sonora ES 2*11
Sonora ES 1*11, Photo: Sonora ES 2*11
Photo: Sonora ES 2*11
Gewicht 10.1kg
Afmetingen 27.5": 16" | 29": 18", 20"
Buizen frame Carbon SL HMF
Kleuren Team Black

Prijzen

Prijs
op verzoek

This Is What You Get …

... when STEVENS designs a racing machine for ambitious marathon riders on big 29" wheels: A top of the line carbon monocoque frame. Partnered with components that easily take the pounding of a full racing season - from Shimano's Deore XT 1x11-speed drivetrain and Ice-Tech brakes to the stylish DT Swiss wheelset. Long story short: It's the Sonora ES.

  • Fast carbon hardtail with first-class handling
  • Lightweight Fox 32 Float Step Cast suspension fork w/ lockout remote control
  • Full Shimano Deore XT 1x11-speed groupset
  • DT Swiss M 1900 Spline wheels w/ boost axle standard
  • Overall weight suitable for marathon racing: only 10.1kg (22.3lbs)

Technology

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Double Chamber Technology

In order to better handle the applied loads, frame main tubes and fork legs are devided into two chambers by an inner reinforcement rib. Riders of the top road bike model Ventoux and carbon MTB hardtail Sonora will benefit from this feature.

High Modulus Carbon Fibers

Only the very best materials are used for the highest quality STEVENS carbon frames - so called high modulus carbon fibres. They offer a perfect combination of maximum toughness and elasticity. This way they provide maximum lateral stiffness for best forward drive and a high amount of comfort. Result: incredibly light and enormously stiff frames.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Step-Cast-Federgabel

Systemlaufräder

Mit dieser Technologie geht unser Fahrwerkspartner Fox noch näher ans (Gewichts-)Limit: Oben stehen die Step-Cast-Gabelbeine noch enger zusammen, unten schafft eine Aussparung Platz für Bremsscheibe und Speichen. Das ergibt die leichteste Race-Federgabel mit Steifigkeit und Lenkpräzision auf Weltcup-Sieger-Niveau.

Uitvoering

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Buizen frame
Carbon SL HMF
  • Double Chamber Technology
  • Axle: QR12x148
  • Brake: postmount disc 160
  • BB: Pressfit 92
  • Cable routing: intern
Voorvork
Fox 32 Float SC Performance
  • Step Cast technology
  • Travel: 100mm
  • Air suspension
  • Remote Lockout
  • Tapered Steerer 1 1/8" - 1 1/2"
  • Axle: QR15x110
  • Brake: postmount disc 6"
Stuurkolom
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Upper bearing cup: IS42/28.6
  • Lower bearing cup: IS52/40
Remmen
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulic disc brake
  • Rotor: SM-RT81
  • Rotor size: 180/160mm
  • Center-Lock
  • 2 finger

Aandrijving

Stuurkrans
Shimano Deore XT
  • FC-M8000, 32 T
  • BB type: Pressfit 92 / Hollowtech II
  • Boost chain line
Versnelling v
-
Ketting
Shimano CN-HG701
Versnelling h
Shimano Deore XT Shadow+
  • RD-M8000-DGS
  • 11-speed
  • Direct Mount
  • Total capacity: 39 T
Cassette
Shimano Deore XT
  • CS-M8000
  • 11-speed
  • Combination: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46 T
Versnellingsbereik
Zoom 1.42 - 7.17 m, 2*11

Wiel set

Systeem wiel
DT Swiss M 1900 Spline
Banden
Schwalbe Rocket Ron Evolution
  • Tire size: 57-584 | 622
  • Foldable
  • PaceStar compound
  • Snake-Skin
  • Tubeless Easy

Cockpit

Stuur
Oxygen Scorpo
  • Width: 700mm
  • Backsweep: 11°
  • Rise: 20mm
  • Clamp: 31.8mm
Frontsectie
Oxygen Scorpo MTB
  • Handlebar clamp: 31.8mm
  • Angle: 6°
Zadel
Oxygen Spark
Zadelhouder
Oxygen Scorpo MTB
  • Length: 380mm
  • Diameter: 27.2mm
  • Insertion depth min. 100mm
Schakel hendel
Shimano Deore XT
  • SL-M8000
Rem hendel
Shimano Deore XT
  • BL-M8000
  • 2 finger

Data

Gewicht
10.1kg
Afmetingen
27.5": 16" | 29": 18", 20"
Kleuren
Team Black
Laden weight
115kg
  • Bike incl. rider, clothing and luggage
 

Geometrie

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Frame maat (")   16 18 20 Meet methode
Wheelsize (") 27.5 29 29  
Lengte zadelkolom A1 605 627 642 nominaal
Lengte zadelkolom A2 376 427 478 hart trap-kogellager tot bovenzijde zadelkolom
Lengte zadelkolom A3 341 388 440 hart trapkogellager tot bovenzijde bovenstang
Lengte bovenstang B 584 584 598  
Bovenstang horizontaal C 595 600 620 tot snijpunt zadelsteun
Hoek stuurkolom (°) D 69 70 70  
Hoek zadelkolom (°) E 74.5 74.5 74.5  
Wielbasis F 1106 1108 1123  
Lengte kettingboog G 425 435 435  
Lengte stuurkolom H 95 95 110  
Diepte verzonken traplager I 53 70 70 Afstand tot naafhoogte
Hoogte traplager K 301 301 301 Afstand tot bodem
Vork voorvorming L 44 43 43  
Hellend M 254 227 193 Bovenstang level verschil v/h
Radius buitenband N 354 371 371 incl. banden
Vrije hoogte O 714 755 787 Bovenzijde bovenstang tot bodem*
Hoogte voorvork P 490 490 490 incl. de onderste stuurset-ring
Afstand voorwiel - traplager Q 686 676 697  
Reach R 433 432 448 center bottom bracket to center headtube, horizontal
Stack S 583 605 619 center bottom bracket to center headtube, vertical
Stack/Reach (1:x)   1.35 1.4 1.38 ratio stack to reach
Zadelsteun Ø   27.2 27.2 27.2  
Voorbouw lengte   60 75 90 hart op hart
Hoek voorbouw (°)   6 6 6  
Stuur klemring   31.8 31.8 31.8  
Spacer pakket   8.3 + 5 + 5 + 5 + 5  
Breedte stuur   760 760 760  
Kruk lengte   170 175 175  
    16 18 20  

* 1/3 van zadel kolom verwijderd

// NEVER STOP