Close hint This page is from a former STEVENS Bikes model year (2017). These pages are meant as a service in case you have questions about equipment and geometry of older STEVENS bikes. You can pick other model years at Service – Product Years.
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Sonora ES Di2

Weight 10.4kg
Sizes  27.5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Frame Carbon SL HMF
Color(s) Team Black

Pricing

Price
On Request

This Is What You Get …

... when STEVENS designs a racing machine for ambitious marathon riders on big 29" wheels: A top of the line carbon monocoque frame. Partnered with components that easily take the pounding of a full racing season - from Shimano's Deore XT Di2 drivetrain and the new super-light Fox Step Cast suspension fork to the stylish DT Swiss wheelset. Long story short: It's the Sonora ES.

  • Fast carbon hardtail with first-class handling
  • Lightweight Fox 32 Float Step Cast suspension fork w/ lockout remote control
  • Electronic Shimano Deore XT Di2 2x11-speed gears w/ Synchro Shift
  • DT Swiss M 1900 Spline wheels w/ boost axle standard
  • Overall weight suitable for marathon racing: only 10.4kg (22.9lbs)

Technology

Di2-Schaltung (MTB)

Systemlaufräder

Keine Schaltung beherrscht blitzschnelle Gangwechsel so zuverlässig und akkurat wie die elektronisch angesteuerten Shimano Di2-Optionen der Shimano XTR- und XT-Gruppe. Von der Feinjustierung bis hin zur gewünschten Schaltgeschwindigkeit werden sämtliche Einstellungen am Lenker-Display vorgenommen – bei der Shimano Deore XT sogar per Smartphone-App und Bluetooth-Funkübertragung.

Synchro-Shift (MTB)

Systemlaufräder

Selbst in extremsten Rennsituationen sind Di2-Schaltwerk und -Umwerfer in Sachen Präzision und Schnelligkeit nicht zu schlagen – und dank „Synchro-Shift“-Modus genügt dafür sogar nur ein Schalthebel, um eine frei programmierbare Abfolge vom kleinsten Klettergang bis Full-Speed mit „Kette rechts“ einzulegen. Bevor dabei der Umwerfer in Aktion tritt, ertönt stets ein Warnton, damit der Fahrer kurz Druck wegnehmen kann.

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Double Chamber Technology

In order to better handle the applied loads, frame main tubes and fork legs are devided into two chambers by an inner reinforcement rib. Riders of the top road bike model Ventoux and carbon MTB hardtail Sonora will benefit from this feature.

High Modulus Carbon Fibers

Only the very best materials are used for the highest quality STEVENS carbon frames - so called high modulus carbon fibres. They offer a perfect combination of maximum toughness and elasticity. This way they provide maximum lateral stiffness for best forward drive and a high amount of comfort. Result: incredibly light and enormously stiff frames.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Step-Cast-Federgabel

Systemlaufräder

Mit dieser Technologie geht unser Fahrwerkspartner Fox noch näher ans (Gewichts-)Limit: Oben stehen die Step-Cast-Gabelbeine noch enger zusammen, unten schafft eine Aussparung Platz für Bremsscheibe und Speichen. Das ergibt die leichteste Race-Federgabel mit Steifigkeit und Lenkpräzision auf Weltcup-Sieger-Niveau.

Equipment

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Frame
Carbon SL HMF
  • Double Chamber Technology
  • Axle: QR12x148
  • Brake: postmount disc 160
  • BB: Pressfit 92
  • Front derailleur mount: direct mount (high)
  • Cable routing: intern
Front fork
Fox 32 Float SC Performance
  • Step Cast technology
  • Travel: 100mm
  • Air suspension
  • Remote Lockout
  • Tapered Steerer 1 1/8" - 1 1/2"
  • Axle: QR15x110
  • Brake: postmount disc 6"
Headset
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Upper bearing cup: IS42/28.6
  • Lower bearing cup: IS52/40
Brakes
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulic disc brake
  • Rotor: SM-RT81
  • Rotor size: 180/160mm
  • Center-Lock
  • 2 finger

Drivetrain

Crankset
Shimano Deore XT
  • FC-M8000-B, 36-26 T
  • BB type: Pressfit 92 / Hollowtech II
  • Boost chain line
Derailleur f
Shimano Deore XT Di2
  • FD-M8070
  • Side-Swing
Chain
Shimano CN-HG701
Derailleur r
Shimano Deore XT Di2 Shadow+
  • RD-M8050-DGS
  • 11-speed
  • Direct Mount
  • Total capacity: 35 T
Cassette
Shimano Deore XT
  • CS-M8000
  • 11-speed
  • Combination: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 T
Gear ratio
Zoom 29": 1.50 - 7.56 m, 2*11
Gear ratio
Zoom 27.5": 1.42 - 7.17 m, 2*11

Wheelset

System wheelset
DT Swiss M 1900 Spline
Tires
Schwalbe Rocket Ron Evolution
  • Tire size: 57-584 | 622
  • Foldable
  • PaceStar compound
  • Snake-Skin
  • Tubeless Easy

Cockpit

Handlebar
Oxygen Scorpo
  • Width: 700mm
  • Backsweep: 11°
  • Rise: 20mm
  • Clamp: 31.8mm
Stem
Oxygen Scorpo
  • Handlebar clamp: 31.8mm
  • Angle: 6°
Saddle
Oxygen Spark
Seatpost
Oxygen Scorpo
  • Length: 380mm
  • Diameter: 27.2mm
  • Insertion depth min. 100mm
Shiftlever
Shimano Deore XT Di2
  • SW-M8050
Brakelever
Shimano Deore XT
  • BL-M8000
  • 2 finger

Data

Weight
10.4kg
Sizes
27.5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Color(s)
Team Black
Laden weight
115kg
  • Bike incl. rider, clothing and luggage
 

Test Reports

Logo Schelles Marathon Bike

Schelles Marathon Bike

04/2017

Das Stevens Sonora ES ist in der elektronischen Version zwar nicht billig, aber dafür ein schnelles, top-ausgestattetes Marathon-Mountainbike.

Geometry

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Frame height (") 16 18 20 22 Measuring mode
Wheelsize (") 27.5 29 29 29  
Seattube length A1 605 627 642 652 nominal
Seattube length A2 376 427 478 510 bottom bracket to top of seattube
Seattube length A3 341 388 440 470 bottom bracket to top of top tube
Top tube length B 584 584 598 617  
Top tube horizontal C 595 600 620 640 center headtube to center seatpost/seattube
Headtube angle (°) D 69 70 70 70  
Seattube angle (°) E 74.5 74.5 74.5 74.5  
Wheelbase F 1106 1108 1123 1144  
Chainstay length G 425 435 435 435  
Headtube length H 95 95 110 120  
Bottom bracket drop I 53 70 70 70 distance of bottom bracket to hub level
Bottom bracket height K 301 301 301 301 distance to ground
Fork rake L 44 43 43 43  
Slope M 254 227 193 171 top tube level distance front to rear
Wheel radius N 354 371 371 371 incl. tires
Standover height O 714 755 787 811 top of top tube to ground*
Fork build height P 490 490 490 490 incl. lower headset cups
Front wheel - bottom bracket Q 686 676 697 718  
Reach R 433 432 448 466 center bottom bracket to center headtube, horizontal
Stack S 583 605 619 628 center bottom bracket to center headtube, vertical
Stack/Reach (1:x)   1.35 1.4 1.38 1.35 ratio stack to reach
Seatpost diameter   27.2 27.2 27.2 27.2  
Stem length   60 75 90 100 center-center
Stem angle (°)   6 6 6 6  
Handlebar diameter   31.8 31.8 31.8 31.8  
Assembled spacers   8.3 + 5 + 5 + 5 + 5  
Handlebar width   760 760 760 760  
Cranklength   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* measured 1/3 from seattube and 2/3 from headtube

// NEVER STOP