Close hint This page is from a former STEVENS Bikes model year (2017). These pages are meant as a service in case you have questions about equipment and geometry of older STEVENS bikes. You can pick other model years at Service – Product Years.
Navigation

Sonora

Gewicht 11,7 kg
Frame Carbon SL HMF
Maten  27,5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Kleur(en) Olive Green

Prijzen

Adviesprijs
2 039,00 €

Waar kan ik aan mijn eerste marathon starten?

Zelfs het instapmodel uit de 29"-marathonklasse weegt bij STEVENS slechts iets meer dan 11 kg. Met het hoogwaardige carbonframe en de betrouwbare afmontage met Shimano-aandrijflijn en -remmen, verende RockShox-voorvork met taps toelopende stuurbuis en steekas en Oxygen Scorpo-cockpit heeft de Sonora geen enkel zwak punt.

  • Carbonhardtail met eersteklas rijgedrag
  • Hoogwaardige framedetails: in het frame weggewerkte kabels, PressFit, direct mount...
  • Goed aansprekende verende RockShox Recon Silver RL-voorvork met remote lockout
  • Betrouwbare Shimano Deore XT/SLX 2x11-speed-aandrijflijn
  • DT Swiss-wielen met Boost-asmaten (16"-versie: 27,5")

Technologie

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Double Chamber Technology

In order to better handle the applied loads, frame main tubes and fork legs are devided into two chambers by an inner reinforcement rib. Riders of the top road bike model Ventoux and carbon MTB hardtail Sonora will benefit from this feature.

Side Swing front derailleur

Side Swing Umwerfer
Side Swing front derailleur

Our top supplier Shimano made a great innovation here. One that works reliably on any terrain when changing gears at the front has to be fast and precise - be it in competitions or on technical trails. Thanks to its upright axes the front derailleur cage swings outward and forward at the same time, and due to its direct actuation from the downtube only needs minimum operating force.

High Modulus Carbon Fibers

Only the very best materials are used for the highest quality STEVENS carbon frames - so called high modulus carbon fibres. They offer a perfect combination of maximum toughness and elasticity. This way they provide maximum lateral stiffness for best forward drive and a high amount of comfort. Result: incredibly light and enormously stiff frames.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Uitrusting

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Frame
Carbon SL HMF
  • Double Chamber-technologie
  • As: QR12x148
  • Rem: schijfrem (post mount) 160
  • Trapas: PressFit 92
  • Voorderailleurbevestiging: direct mount (high)
  • Kabellegging: intern
Voorvork
RockShox Recon Silver
  • Veerweg: 100 mm
  • Luchtvering
  • Remote lockout
  • Taps toelopende stuurbuis 1 1/8" - 1 1/2"
  • As: QR15x100
  • Rem: schijfrem (post mount) 160
Balhoofd
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Bovenste lagercup: IS42/28.6
  • Onderste lagercup: IS52/40
Remmen
Shimano Deore
  • BR-M615
  • Hydraulische schijfrem
  • Remschijf: SM-RT56
  • Diameter remschijf: 180/160 mm
  • IS / 6 gaten
  • 2 vingers

Aandrijflijn

Crankstel
Shimano SLX
  • FC-M7000, 36-26 tanden
  • Trapas: PressFit 92 / Hollowtech II
Voorderailleur
Shimano SLX
  • FD-M7020-11D6
  • Side-Swing
Ketting
Shimano CN-HG601
Achterderailleur
Shimano Deore XT Shadow+
  • RD-M8000-DGS
  • 11-speed
  • Direct mount
  • Totale capaciteit: 39 tanden
Cassette
Shimano SLX
  • CS-M7000
  • 11-speed
  • Verdeling: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 tanden
Verzet
Zoom 29": 1.49 - 7.53 m, 2*11
Verzet
Zoom 27.5": 1.42 - 7.13 m, 2*11

Wielen

Systeemwielen
DT Swiss Mountain Classic
Banden
Continental X-King Performance
  • Bandenmaat: 55-584 | 622
  • Opvouwbaar
  • PureGrip Compound

Cockpit

Stuur
Oxygen Scorpo
  • Breedte: 700 mm
  • Backsweep: 11°
  • Rise: 20 mm
  • Klem: 31,8 mm
Stuurpen
Oxygen Scorpo
  • Stuurklem: 31,8 mm
  • Hoek: 6°
Zadel
Oxygen Spark
Zadelpen
Oxygen Scorpo
  • Lengte: 380 mm
  • Diameter: 27,2 mm
  • Insteekdiepte min. 100 mm
Versnellingshendel
Shimano SLX
  • SL-M7000
Remhendel
Shimano Deore
  • BL-M615
  • 2 vingers

Gegevens

Gewicht
11,7 kg
Maten
27,5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Kleur(en)
Olive Green
Toegest. totaalgewicht
115 kg
  • Fiets incl. berijder, kleding en bagage
 

Geometrie

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Framemaat (") 16 18 20 22 Meetmethode
Wielmaat (") 27.5 29 29 29  
Zitbuislengte A1 605 627 642 652 Nominaal
Zitbuislengte A2 376 427 478 510 Hart trapas tot bovenkant zitbuis
Zitbuislengte A3 341 388 440 470 Hart trapas tot bovenkant bovenbuis
Bovenbuislengte B 584 584 598 617  
Bovenbuis horizontaal C 595 600 620 640 Tot snijpunt zadelpen
Hoek van de balhoofdbuis (°) D 69 70 70 70  
Zitbuishoek (°) E 74.5 74.5 74.5 74.5  
Wielbasis F 1106 1108 1123 1144  
Lengte van de liggende achtervork G 425 435 435 435  
Lengte van de balhoofdbuis H 95 95 110 120  
Trapasverlaging I 53 70 70 70 Afstand tot naafhoogte
Trapashoogte K 301 301 301 301 Afstand tot grond
Vorksprong L 44 43 43 43  
Sloping M 254 227 193 171 Hoogteverschil bovenbuis voor/achter
Wieldiameter N 354 371 371 371 Incl. banden
Standoverhoogte O 714 755 787 811 Bovenkant bovenbuis tot grond*
Inbouwhoogte van de voorvork P 490 490 490 490 Incl. de onderste balhoofdcup
Afstand voorwiel tot trapas Q 686 676 697 718  
Reach R 433 432 448 466 Horizontaal van trapas tot balhoofdbuis
Stack S 583 605 619 628 Verticaal van trapas tot balhoofdbuis
Stack/reach (1:x)   1.35 1.4 1.38 1.35 Verhouding stack tot reach
Diameter van de zadelpen   27.2 27.2 27.2 27.2  
Stuurpenlengte   60 75 90 100 Hart op hart
Stuurpenhoek (°)   6 6 6 6  
Stuurklem   31.8 31.8 31.8 31.8  
Gemonteerde spacers   8.3 + 5 + 5 + 5 + 5  
Stuurbreedte   760 760 760 760  
Cranklengte   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* 1/3 van de zitbuis verwijderd

// NEVER STOP