Close hint This page is from a former STEVENS Bikes model year (2017). These pages are meant as a service in case you have questions about equipment and geometry of older STEVENS bikes. You can pick other model years at Service – Product Years.
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Sonora ES

Vægt 10.4kg
Størrelser  27.5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Ramme Carbon SL HMF
Farve(r) Team Black

Priser

Pris
På forespørgsel

Dette er, hvad du får…

... når STEVENS designer en racercykel på 29" hjul til ambitiøse maratonryttere: en carbon monocoque-stel af højeste kvalitet. Udstyret med komponenter, der vælter en hel racersæson omkuld - fra Shimano's Deore XT 2x11-speed kæde og Ice-Tech bremser til det ædle DT Swiss hjulsætsystem. For at gøre en lang historie kort: Sonora ES.

  • Hurtig 29er carbon-hardtail med førsteklasses handling
  • Lette Fox 32 Float Step-Cast-affjedringsgaffel med lockout-styring
  • Komplet Shimano Deore XT 2x11gearsystem
  • DT Swiss M 1900 Spline-hjul med Boost-akselstandard
  • Marathon-egnet totalvægt: kun 10.4kg!

Teknologi

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Double Chamber Technology

In order to better handle the applied loads, frame main tubes and fork legs are devided into two chambers by an inner reinforcement rib. Riders of the top road bike model Ventoux and carbon MTB hardtail Sonora will benefit from this feature.

Side Swing front derailleur

Side Swing Umwerfer
Side Swing front derailleur

Our top supplier Shimano made a great innovation here. One that works reliably on any terrain when changing gears at the front has to be fast and precise - be it in competitions or on technical trails. Thanks to its upright axes the front derailleur cage swings outward and forward at the same time, and due to its direct actuation from the downtube only needs minimum operating force.

High Modulus Carbon Fibers

Only the very best materials are used for the highest quality STEVENS carbon frames - so called high modulus carbon fibres. They offer a perfect combination of maximum toughness and elasticity. This way they provide maximum lateral stiffness for best forward drive and a high amount of comfort. Result: incredibly light and enormously stiff frames.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Step-Cast-Federgabel

Systemlaufräder

Mit dieser Technologie geht unser Fahrwerkspartner Fox noch näher ans (Gewichts-)Limit: Oben stehen die Step-Cast-Gabelbeine noch enger zusammen, unten schafft eine Aussparung Platz für Bremsscheibe und Speichen. Das ergibt die leichteste Race-Federgabel mit Steifigkeit und Lenkpräzision auf Weltcup-Sieger-Niveau.

Udstyr

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Ramme
Carbon SL HMF
  • Double Chamber-teknologi
  • Aksel: QR12x148
  • Bremse: Postmount-Disc 160
  • Krankleje: Pressfit 92
  • Forskifter: Direct Mount (high)
  • Kabellægning: intern
Forgaffel
Fox 32 Float SC Performance
  • Step-Cast-Teknologi
  • Fjedervandring: 100mm
  • Luftaffjedring
  • Remote Lockout
  • Konisk gaffelskaft 1 1/8" - 1 1/2"
  • Aksel: QR15x110
  • Bremse: Postmount-Disc 160
Headset
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Øverste kop: IS42/28.6
  • Nederste kop: IS52/40
Bremser
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulisk skivebremse
  • Skive: SM-RT81
  • Skivestørrelse: 180/160mm
  • Centerhul
  • 2-finger

Drivetrain

Kranksæt
Shimano Deore XT
  • FC-M8000-B, 36-26Z.
  • Krankleje: Pressfit 92 / Hollowtech II
  • Boost-Kædelinje
Forskifter
Shimano Deore XT
  • FD-M8020-D6
  • Side-Swing
Kæde
Shimano CN-HG701
Bagskifter
Shimano Deore XT Shadow+
  • RD-M8000-DGS
  • 11-speed
  • Direct Mount
  • Maxkapacitet: 39 tænder
Kassette
Shimano Deore XT
  • CS-M8000
  • 11-speed
  • Kombination: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 tænder
Krumtapeffekt
Zoom 29": 1.50 - 7.56 m, 2*11
Krumtapeffekt
Zoom 27.5": 1.42 - 7.17 m, 2*11

Hjulsæt

System hjulsæt
DT Swiss M 1900 Spline
Dæk
Schwalbe Rocket Ron Evolution
  • Hjulstørrelse: 57-584 | 622
  • Sammenfoldelig
  • PaceStar compound
  • Snake-Skin
  • Tubeless Easy

Cockpit

Styr
Oxygen Scorpo
  • Bredde: 700mm
  • Backsweep: 11°
  • Rise: 20mm
  • Klemme: 31.8mm
Frempind
Oxygen Scorpo
  • Styrklemme: 31.8mm
  • Vinkel: 6°
Sadel
Oxygen Spark
Sadelpind
Oxygen Scorpo
  • Længe: 380mm
  • Diameter: 27.2mm
  • Indsætningsdybde min. 100mm
Skiftegreb
Shimano Deore XT
  • SL-M8000
Bremsehåndtag
Shimano Deore XT
  • BL-M8000
  • 2-finger

Data

Vægt
10.4kg
Størrelser
27.5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Farve(r)
Team Black
Till. totalvægt
115kg
  • Cykel inklusiv rytter, tøj og bagage
 

Test rapporter

Logo Bike Freak Magazine: Ein komplettes Bike

Bike Freak Magazine: Ein komplettes Bike

04/2015

Sonora ES er en komplet cykel med imponerende køreegenskaber til al slags terræn. Den sikrer køreglæde!
Logo Bikefreak Magazin: Dauertest sehr gut

Bikefreak Magazin: Dauertest sehr gut

01/2015

Carbonhardtail scorede de bedste karakterer (8 ud af 9) i alle kategorier i Bikefreak magasiner. Sonora ES bedst i test.

Geometri

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Stelhøjde (") 16 18 20 22 Målemetode
Hjulstørrelse (") 27.5 29 29 29  
Saddelrørslængde A1 605 627 642 652 Nominel
Saddelrørslængde A2 376 427 478 510 Krankmidte til overk. Saddelrør
Saddelrørslængde A3 341 388 440 470 Krankmidte til overk. Overrør
Overrørslængde B 584 584 598 617  
Overrør vandret C 595 600 620 640 til skæringspunkt saddelpind
Kronrørsvinkel (°) D 69 70 70 70  
Saddelrørsvinkel (°) E 74.5 74.5 74.5 74.5  
Hjulafstand F 1106 1108 1123 1144  
Kædestiverlængde G 425 435 435 435  
Kronrørslængde H 95 95 110 120  
Krankforsænkning I 53 70 70 70 Afstand til navhøjde
Krankhøjde K 301 301 301 301 Afbstand til jorden
Gaffelfrembøjning L 44 43 43 43  
Slope M 254 227 193 171 Overrør niveauforskel v/h
Radius hjul N 354 371 371 371 Med dæk
Overrørshøjde O 714 755 787 811 Overkant overrør til jorden*
Gaffelhøjde P 490 490 490 490 Inkl. bundkoppen
Afstand forhjul-krank Q 686 676 697 718  
Reach R 433 432 448 466 Vandret fra krank til kronrør
Stack S 583 605 619 628 Lodret fra krank til kronrør
Stack/Reach (1:x)   1.35 1.4 1.38 1.35 Forhold fra Stack til Reach
Saddelpind Ø   27.2 27.2 27.2 27.2  
Frempindslængde   60 75 90 100 Midte-midte
Frempindsvinkel (°)   6 6 6 6  
Styrspænd   31.8 31.8 31.8 31.8  
Spacerudstyr   8.3 + 5 + 5 + 5 + 5  
Styrbredde   760 760 760 760  
Pedalarmslængde   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* 1/3 væk fra saddelrøret

// NEVER STOP