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Sonora ES

Poids 10.4kg
Taille 27.5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Cadre Carbon SL HMF
Couleur Team Black

Prix

Prix sur demande

This Is What You Get …

... when STEVENS designs a racing machine for ambitious marathon riders on big 29" wheels: A top of the line carbon monocoque frame. Partnered with components that easily take the pounding of a full racing season - from Shimano's Deore XT 2x11-speed drivetrain and Ice-Tech brakes to the stylish DT Swiss wheelset. Long story short: It's the Sonora ES.

  • Fast carbon hardtail with first-class handling
  • Lightweight Fox 32 Float Step Cast suspension fork w/ lockout remote control
  • Full Shimano Deore XT 2x11 groupset
  • DT Swiss M 1900 Spline wheels w/ boost axle standard
  • Overall weight suitable for marathon racing: only 10.4kg (22.9lbs)

Technology

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Double Chamber Technology

In order to better handle the applied loads, frame main tubes and fork legs are devided into two chambers by an inner reinforcement rib. Riders of the top road bike model Ventoux and carbon MTB hardtail Sonora will benefit from this feature.

Side Swing front derailleur

Side Swing Umwerfer
Side Swing front derailleur

Our top supplier Shimano made a great innovation here. One that works reliably on any terrain when changing gears at the front has to be fast and precise - be it in competitions or on technical trails. Thanks to its upright axes the front derailleur cage swings outward and forward at the same time, and due to its direct actuation from the downtube only needs minimum operating force.

High Modulus Carbon Fibers

Only the very best materials are used for the highest quality STEVENS carbon frames - so called high modulus carbon fibres. They offer a perfect combination of maximum toughness and elasticity. This way they provide maximum lateral stiffness for best forward drive and a high amount of comfort. Result: incredibly light and enormously stiff frames.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

E-thru Rear Axle

This abbreviation stands for Shimano's thru-axle standard for MTB rear stays that integrates a thread into the dropout. On the majority of STEVENS mountain bikes a 12mm thru axle provides outstanding rear triangle stiffness and utmost precision in brake disc alignement to prevent annoying brake rub.

Step-Cast-Federgabel

Systemlaufräder

Mit dieser Technologie geht unser Fahrwerkspartner Fox noch näher ans (Gewichts-)Limit: Oben stehen die Step-Cast-Gabelbeine noch enger zusammen, unten schafft eine Aussparung Platz für Bremsscheibe und Speichen. Das ergibt die leichteste Race-Federgabel mit Steifigkeit und Lenkpräzision auf Weltcup-Sieger-Niveau.

Équipement

  • einfach
  • erweitert

Châssis

Cadre
Carbon SL HMF
  • Double Chamber Technology
  • Axle: QR12x148
  • Brake: postmount disc 160
  • BB: Pressfit 92
  • Front derailleur mount: direct mount (high)
  • Cable routing: intern
Fourche
Fox 32 Float SC Performance
  • Step Cast technology
  • Travel: 100mm
  • Air suspension
  • Remote Lockout
  • Tapered Steerer 1 1/8" - 1 1/2"
  • Axle: QR15x110
  • Brake: postmount disc 6"
Jeu de direction
STEVENS MTB Taper 1 1/8" - 1 1/2"
  • Upper bearing cup: IS42/28.6
  • Lower bearing cup: IS52/40
Frein
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulic disc brake
  • Rotor: SM-RT81
  • Rotor size: 180/160mm
  • Center-Lock
  • 2 finger

Transmission

Pédalier
Shimano Deore XT
  • FC-M8000-B, 36-26 T
  • BB type: Pressfit 92 / Hollowtech II
  • Boost chain line
Dérailleur avant
Shimano Deore XT
  • FD-M8020-D6
  • Side-Swing
Chaine
Shimano CN-HG701
Dérailleur arrière
Shimano Deore XT Shadow+
  • RD-M8000-DGS
  • 11-speed
  • Direct Mount
  • Total capacity: 39 T
Cassette
Shimano Deore XT
  • CS-M8000
  • 11-speed
  • Combination: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 T
Transmission
Zoom 1.50 - 7.56 m, 2*11

Roues

Pair de roues
DT Swiss M 1900 Spline
Pneus
Schwalbe Rocket Ron Evolution
  • Tire size: 57-584 | 622
  • Foldable
  • PaceStar compound
  • Snake-Skin
  • Tubeless Easy

Poste de pilotage

Cintre
Oxygen Scorpo
  • Width: 700mm
  • Backsweep: 11°
  • Rise: 20mm
  • Clamp: 31.8mm
Potence
Oxygen Scorpo
  • Handlebar clamp: 31.8mm
  • Angle: 6°
Selle
Oxygen Spark
Tige de Selle
Oxygen Scorpo
  • Length: 380mm
  • Diameter: 27.2mm
  • Insertion depth min. 100mm
Levier de commande
Shimano Deore XT
  • SL-M8000
Levier de frein
Shimano Deore XT
  • BL-M8000
  • 2 finger

Données

Poids
10.4kg
Taille
27.5": 16" | 29": 18", 20", 22"
Couleur
Team Black
Poids max.
115kg
  • Bike incl. rider, clothing and luggage
 

Rapport d´essai

Logo Bike Freak Magazine: Ein komplettes Bike

Bike Freak Magazine: Ein komplettes Bike

04/2015

The Sonora ES is a complete bike with outstanding ride characteristics in all kinds of terrain. The bike radiates fun!
Logo Bikefreak Magazin: Dauertest sehr gut

Bikefreak Magazin: Dauertest sehr gut

01/2015

The carbon hardtail scored best marks (8 of 9 points) in all categories in Bikefreak Magazine's readers poll. In climbing abilities and nimbleness the Sonora ES was the best bike in test.
Logo Bike Dauertest

Bike Dauertest

08/2014

A lot of bike for the buck. On the trail the Sonora ES proved to be a real race horse. It shows well-balanced climbing performance and leaves enough reserves for the rider to catch one's breath in the downhill.

Géométrié

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Taille cadre (")   16 18 20 22 Type de messure
Taille de roue (") 27.5 29 29 29  
Hauteur tube de selle A1 605 627 642 652 nominatif
Hauteur tube de selle A2 376 427 478 510 Axe boite de pédalier / tube de selle
Hauteur tube de selle A3 341 388 440 470 Axe boite de pédalier / tube superieur
Longueur tube superieure B 584 584 598 617  
Longueur tube superieure horizontal C 595 600 620 640 Au tube de selle
Angulation tube de direction (°) D 69 70 70 70  
Angulation tube de selle (°) E 74.5 74.5 74.5 74.5  
Empattement F 1106 1108 1123 1144  
Longueur base arrière G 425 435 435 435  
Longueur tube de direction H 95 95 110 120  
Abaissement axe pédalier I 53 70 70 70 Distance axe moyeu
Hauteur pédalier K 301 301 301 301 Distance au sol
Le cintre L 44 43 43 43  
Slope M 254 227 193 171 top tube level distance front to rear
Diamètre de la roue N 354 371 371 371 Avec pneu
Hauteur cadre O 714 755 787 811 Bout tube supérieur jusqu´au sol*
Hauteur de la fourche P 490 490 490 490 Jusqu´au roulement du jeu de direction
Distance roue avant et boitier Q 686 676 697 718  
Reach R 433 432 448 466 horizontal boit de pédalier jusq´a tube de direction
Stack S 583 605 619 628 vertical boit de pédalier jusq´a tube de direction
Stack/Reach (1:x)   1.35 1.4 1.38 1.35 Rapport entre Stack et Reach
Diamètre tige de selle   27.2 27.2 27.2 27.2  
Longeur potence   60 75 90 100 Centre-Centre
Angle potence (°)   6 6 6 6  
Diamètre cintre   31.8 31.8 31.8 31.8  
Hauteur des entretoises   8.3 + 5 + 5 + 5 + 5  
Largeur cintre   760 760 760 760  
Longeur manivelle   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* 1/3 de la distance du tube de selle

// NEVER STOP